مدیریت ساخته ها

نکسالایف به عنوان پیشرو در زمینه مدیریت ساخته ها در نظر دارد تا در این بخش به صورت اجمالی در رابطه با مفهوم بالا توضیحاتی ارائه دهد:
از نظر لغوی مدیریت ساخته ها با عنوان مدیریت امکانات و تسهیلات (Facility Management) شناخته شده و یک رشته شغلی چند منظوره است که از طریق ادغام افراد، مکان، فرآیند و فناوری، از عملکرد محیط ساخته شده اطمینان می یابد. با افزایش تقاضای جهانی برای مدیریت ساخته ها، شرکت های پیشرو در این صنعت به این نتیجه رسیده اند که با توجه به پتانسیل ها و قابلیت هایی که می توانند داشته باشند به ارائه کلیه خدمات به افراد با در نظر گرفتن تمام جوانب کیفیت و کارایی بپردازند. در بعضی مواقع، حمایت از خانواده، دوستان و برنامه های محلی ممکن است به صورت شرایط عادی و فعلی که وجود دارد کافی نباشد. برخی از افراد بنا به دلایل شخصی ممکن است به یک مرکز مسکونی یا تجاری منتقل شوند که بنا به شرایط شخصی و محیطی ممکن است نیازمند خدمات نگهداری طولانی مدت را درخواست نمایند.
شعار یک شرکت مدیریت ساخته ها باید ابتدا نیاز شما، راه حل ما باشد و در مراحل بعدی به پیش بینی نیازهای بالقوه مشتریان بپردازد. در طی سال های اخیر، شرکت های اندکی در زمینه مدیریت ساخته ها در مقیاس ملی نام خود را مطرح کرده اند، زیرا این معدود بازیگران این حوزه ماهیت واقعی صنعت را درک نکرده و توانایی این را نداشته اند که کمیت و کیفیت خدماتی را که انجام می دهند با استفاده از رویکرد یکپارچه و سیستمی از طریق سرویس اختصاصی به ارائه مستمر خدمات بپردازند.
عوامل زیادی در رشد و توسعه یک شرکت خدماتی در این حوزه نقش دارند که در ذیل به مواردی از آن ها اشاره می شود:
• مدیریت قرارداد و امور اداری (مستندسازی، توسعه قراردادها، فرم های عملیاتی، تهیه اسناد برای ارائه مناقصه برای پیمانکاران)
• تامین، نگهداری و بهره برداری (تامین نیرو، تاسیسات الکتریکال و مکانیکال، مدیریت فضای سبز و …)
• مدیریت املاک و مستغلات (سرمایه گذاری، خرید، فروش، رهن، اجاره، مکان گزینی، امکان سنجی، معاملات ساختمان و تعمیر و نگهداری زمین ها)
• برنامه ریزی و مهندسی فضایی
• تبیین چشم انداز و سیاست ها
• مدیریت دانش مبنا (توسعه علم مدیریت تسهیلات، ایجاد فرهنگ سازی در محیط درون سازمانی و برون سازمانی، تدوین کتاب و مقالات)
• توسعه منابع انسانی (آموزش، تجزیه و تحلیل شغل، ارزیابی عملکرد در مدیریت منابع انسانی، تفویض وظایف، توسعه شغلی بهبود کارایی و اثر بخشی)
• مدیریت هزینه و عملکرد
• مدیریت نظافت و تمیز کردن
• مدیریت امنیت و حراست
• مدیریت آرامش و آسایش
• مدیریت مهمان نوازی و امور تشریفات
• توسعه فناوری و اطلاعات (وبسایت، اپلیکیشن، خدمات مبتنی بر شبکه)
• مدیریت پروژه و نظارت و هماهنگی کار پیمانکاران
• مدیریت بازاریابی (تحقیقات بازار، توسعه بازار، توسعه محصول، برنامه ریزی برای توسعه آینده در راستای اهداف استراتژیک تجاری، ایجاد پلتفرم های ارتباط مشتری، هدایت و نظارت بر فعالیت های بخش توسعه استراتژی و تجارت مدیریت تسهیلات با هدف شناسایی، تجزیه و تحلیل و پیشنهاد فرصت های خاص تجاری برای رشد سودمند و متنوع سازی کسب و کار)
• مدیریت بحران (مدیریت و هدایت تغییرات برای اطمینان از حداقل اختلال در فعالیت های اصلی، پاسخ مناسب به موارد اضطراری یا موارد فوری در هنگام بروز)
• مدیریت بهداشت و ایمنی (درون سازمانی و برون سازمانی)
• مدیریت کیفیت (کنترل کیفیت و سنجش عملکرد کارکنان، بهبود کیفیت، سنجش سطح رضایت بخشی پرسنل و مشتری)